IMG_4478.jpg

Aamukahvilla kerkiää pysähtymään. Kassukin, ainakin hetkeksi. Voisi sanoa jopa hiki päässä. On menty niin että naama on märkänä :).

Olo on tänään haikean hatara. Jostain syystä tällainen tauti saa päänuppiakin asennettua synkistelyn puolelle, vaikkei mitään syytä olisikaan. Mietin että miksi, ei kuitenkaan ole mistään tappavasta kyse,,,onneksi, ainakin uskon niin tai luulen.

Ruokavaliossa minulla olisi parannettavaa. Luettuani artikkeleita ruokavaliosta tämän taudin kohdalla olen jo selkeästi todennutkin ainakin makkaran, omenan, marjojen , raa-an porkkanan ja ruisleivän sekä kaalin olevan oireiluja lisääviä. Lisäksi luin että pitäisi jättää pois sokeri ja vehnäjauho/ vehnäjauhosta tehdyt /leivotut tuotteet. Njaa , tässäpä sitä olisi sitten parannettavaa. Eli siis karkit, pullat, leivonnaiset, vaalea leipä. Oikeastaan leipää ei saisi syödä missään muodossa. Erityisesti suklaa on pahasta kun siinä on sokerin lisäksi rasvaa. Just joo.

Monet tätä tautia sairastavat tuppaavat laihtumaan. Minun kohdallani luontoemo on tehnyt toisin. Minä suoranaisesti kerään ravinnetta.Tuntuu että ruoan näkeminenkin lihottaa.Ja jos voi sanoa lievästi ilmaistuna olen asiaa koskien melko tuohtunut. Että jos nyt jotain hyvää edes tämä tauti toisi tullessaan niin ei edes sitä että olisin laiha.Tai edes normaalipainoinen.

Ennen taudin toteamista jouduin 3 kertaa tiputukseen, yhteen pienempään operaatioon ja useampaakin useamman lääkärin vastaanotolle veriripuloinnin /verenvuodon takia. Yksikään lääkäri ei uskonut että minulla voisi olla tämä tauti. Koska olin ylipainoinen!!

Lähettivät lopulta noin 6 kk oireilujen jälkeen erikoislääkärille joka tutkimusten jälkeen totesi colitis ulcerosan. Kuitenkin koepaloja kun otettiin niin patologin mukaan niissä oli Kroonin taudille tyypilliset muutokset. Lääkitykset aloitettiin ja nostettiin pikku hiljaa maksimiannokseen. Minä en kuitenkaan laihtunut. Oireet jatkuivat ja siirryttiin lisäksi kortisonilääkitykseen tablettimuodossa sekä vaahtomuodossa paikallisesti annettuna. Oireet alkoivat helpottumaan , mutta minä oikeastaan vain lihoin kortisonista.

Tänään minä toivon olevani laiha. Nimittäin yhteiskunnassamme vallitsee käsitys että läski on luuseri. Saamaton ihminen joka ei pysty hallitsemaan syömisiään. Läskiä voi haukkua, voi käskeä laihduttamaan. Tai suoranaisesti pakottaa.Ravitsemusasiantuntija Anette Palssa kommentoi tässä yhtenä päivänä aamutelevisiossa ettei kannata laihduttaa. En nyt muista että miksi. Mutta sillä ei ole oikeastaan väliä. Minä uskon ravitsemusasiantuntijaa....